nasimadmin بدون دیدگاه

ریبویلر نوعی مبدل حرارتی است که جهت گرم کردن دوباره ی محصولات خروجی از پایین برج تقطیر مورد استفاده قرار میگیرد. ریبویلر مایعات خروجی پایین برج را مجددا به نقطه جوش رسانده و آنها را در فاز بخار به سمت برج اصلی جداسازی هدایت و تزریق می‌کند. در برخی از انواع ریبویلرها،  از بخار داغ مانند مبدل‌های پوسته و لوله برای به جوش آوردن مایع استفاده می‌شود و در برخی انواع دیگر با حرارت مستقیم،مایع داخل لوله‌ها بخار می‌شود.   یکی از موارد استفاده بسیار مهم ریبویلر (Reboiler) به نقطه جوش رساندن سیالاتی است که به شکل مايع و در حالت سنگین، در طبقات زیرین برج تقطیر جمع مي شوند، است که نهایتا آنها را به بخار تبديل می کند. اين به منظور ادامه عملیات تقطیر،بخار را به سطوحی که قابلیت تبدیل بالاتری در برج دارند، برمی گردانند.

انتخاب صحیح نوع ریبویلر متناسب با سرویس خاص، از اهمیت بالایی در طراحی مبدل حرارتی برخوردار است. ریبویلرها اکثرا براساس استاندارد TEMA طراحی و ساخته می شوند و معمولا مبدل‌های حرارتی (heat exchanger) از نوع پوسته و لوله (shell and tube) می‌باشند . به طور معمول در این نوع ریبویلرها، سیالی که نقش منبع حرارتی را ایفا میکند، بخار است. با این حال گزینه های دیگر انتقال حرارت مانند روغن داغ نیز می تواند مورد استفاده قرارگیرد. در برخی از موارد از کوره‌های احتراقی (fuel-fired furnaces)  به عنوان ریبویلر نیز استفاده می شود.

  انواع ریبویلرهای موجود به شرح زیر می باشند :

نوع اول :  ریبویلر نوع kettle این نوع ریبویلر نسبت به سایر مدلها، از پیچیدگی کمتری در طراحی و ساخت برخوردار است و ممکن است برای عملکرد مناسب و درست آن، نیاز به پمپاژ مایع در کف برج تقطیر به سمت کتل داشته باشیم. همچنین ممکن است هد مایع برای رساندن مایع به ریبویلر، به میزان کافی وجود داشته باشد. در این نوع ریبویلر، بخار از داخل تیوب‌ها جریان می‌یابد و به صورت کندانس خارج می‌شود. مایع ته برج که معمولا محصول پایین یا bottoms نامیده می‌شود، از سمت پوسته به جریان می افتد. یک دیوار حائل یا مانع سرریز (overflow weir)، مانع تماس تیوب باندل از بخش ریبویلر می شود و این دو بخش را از یکدیگر جدا میکند. در بخش ریبویلر (reboiler section) مایع باقی مانده طوری خارج می‌شود که تیوب باندل (tube bundle) در درون مایع نگه داشته شود. این امر باعث میشود میزان ترکیبات زود جوشی که در محصول پایینی وجود دارند، کاهش یابد.

  ریبویلرهای ترموسیفونی

در این نوع ریبویلرهای ترموسیفونی (thermosyphon reboilers) نیازی به پمپاژ مایع از پایین ستون مایع به ریبویلر وجود ندارد. سیرکولاسیون طبیعی از اختلاف دانسیته بین ورودی مایعات پایینی برج به ریبویلر و خروجی مخلوط مایع و بخار ری‌بویلر برای ایجاد حرکت در مایع و رساندن مایعات پایین برج به ریبویلر استفاده می‌کند. ریبویلرهای ترموسیفونی که کالاندریا (calandrias) نیز خوانده می‌شوند، از ریبویلرهای کتل پیچیده‌تر هستند و نیاز به توجه بیش‌تری از سوی اوپراتورهای پلانت هستند.

انواع مختلفی از ریبویلرهای ترموسیفونی وجود دارند.

ریبویلرهای ترموسیفونی عمودی (vertical thermosyphon reboilers)

ریبویلرهای ترموسیفونی افقی (horizontal thermosyphon reboilers)

ریبویلرهای ترموسیفونی یک بار گذر (once-through thermosyphon reboilers)

ریبویلرهای ترموسیفونی چرخشی (recirculating thermosyphon reboilers)

ریبویلرهای احتراقی

هیترهای احتراقی (fired heaters) که به عنوان کوره (furnaces) نیز شناخته می‌شوند می‌توانند در یک ری‌بویلر برج تقطیر به کار روند. یک پمپ برای گردش مایع پایین ستون به درون لوله‌های انتقال حرارت درون بخش‌های همرفتی و تابشی کوره مورد نیاز است. منبع حرارتی در ری‌بویلر احتراقی (fired reboiler) می‌تواند سوخت گاز و یا مایع باشد. ریبویلر سیرکوله اجباری ریبویلر گردش اجباری (forced circulation reboiler) از یک پمپ برای گردش مایع پایین ستون درون ریبویلر استفاده می‌کند. اگر ریبویلر به دور از ستون واقع شده باشد و یا اگر محصول پایینی بسیار ویسکوز باشد، بسیار مفید است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *