مبدل حرارتی صفحه‌ای شامل تعدادی صفحه موازی هم است که یکی پس از دیگری روی هم قرار گرفته‌اند به طوری که امکان جریان یافتن سیال در بین آن‌ها وجود دارد. فضای خالی بین هر دو صفحه مجاور، کانالی را برای جریان سیال فراهم می‌سازد.سوراخ‌های ورودی و خروجی در گوشه‌های صفحات به سیال گرم و سیال سرد اجازه می‌دهند که در کانال‌های پشت سر هم جریان یابند به طوری که هر صفحه همواره از یک طرف با جریان گرم و از طرف دیگر با جریان سرد در تماس باشد و به این ترتیب امکان تبادل حرارت بین دو جریان به وجود می‌آید. به منظور افزایش آشفتگی جریان، سطح تبادل حرارت و استحکام مکانیکی، صفحات مبدل حرارتی صفحه‌ای را به صورت موج‌دار می‌سازند.در سیستم‌های سرمایشی، مبدل حرارتی صفحه‌ای به عنوان اواپراتور در چیلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبدل حرارتی صفحه‌ای گسکت‌دار 

در این نوع مبدل از گسکت (واشر) برای آب بندی صفحات و جلوگیری از نشت آب استفاده می‌شود. صفحات را در این مبدل برای تمیز کردن و اهداف دیگر می‌توان به راحتی بیرون آورد بنابراین هزینه‌های تعمیر و نگهداری به شدت پایین می‌آید.

مبدل حرارتی صفحه‌ای ریخته‌گری

 این نوع مبدل در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تبرید استفاده می‌شود. به دلیل ترکیب صفحات از جنس فولاد ضد زنگ با ریخته‌گری مس، مقاومت بالایی در برابر خوردگی وجود دارد. این مبدل‌ها به دلیل بهره‌وری بالا و فشرده بودن، از نظر اقتصادی انتخاب به صرفه‌ای محسوب می‌شوند.

مبدل حرارتی صفحه‌ای جوشی

 این مبدل‌ها شبیه مبدل های گسکت‌دار هستند با این تفاوت که در آن‌ها به جای گسکت (واشر) از جوش استفاده می‌شود. مبدل‌های جوشی بسیار بادوام هستند و برای انتقال سیالات با دمای بالا یا مواد خورنده ایده‌آل هستند. چون صفحات به یکدیگر جوش داده شده‌اند، امکان تمیزکاری مکانیکی آن‌ها وجود ندارد.

مبدل‌ حرارتی صفحه‌ای نیمه جوش 

این مبدل‌ها ترکیبی از مبدل‌های گسکت‌دار و جوش داده شده هستند. یک جفت از صفحات با گسکت به یکدیگر متصل می‌شوند و این جفت به دو جفت دیگر جوش داده می‌شوند. بدین ترتیب مسیر یکی از دو سیال گسکت‌دار و مسیر دیگر جوشی می‌باشد. مزیت این مبدل در این است که می‌توان یکی از دو مسیر را به راحتی سرویس کرد و از مسیر دیگر برای انتقال سیال قوی استفاده کرد. مبدل‌های نیمه جوش برای انتقال مواد گران با ریسک پایین از دست دادن سیال، مناسب هستند.