nasimadmin بدون دیدگاه

مبدل های حرارتی پوسته و لوله تجهیزات بسیار مهمی در طیف وسیعی از صنایع هستند. این تجهیزات در طیف وسیعی از کاربردها از جمله پالایش نفت و گاز و خنک سازی روغن هیدرولیک تا آماده سازی محصولات غذایی و دارویی برای ورود به بازار و اطمینان از سالم ماندن محصولات غذایی و لبنیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با وجود اینکه این کاربردها بسیار از یکدیگر متفاوت به نظر می رسند اما در طراحی همگی آن ها موارد مشابهی رعایت شده است که مهمترین آن این موضوع است که چه نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله ای برای یک کاربرد خاص مد نظر قرار گیرد. مبدل های حرارتی در صورتی که بر اساس استانداردهای روز دنیا و متریال های باکیفیت ساخته شوند دارای عمر طولانی تری خواهند بود.

نه تنها انتخاب مبدل از لحاظ ساختاری دارای اهمیت بسیار زیادی است بلکه کدها و استانداردهایی که این تجهیز با آنها مطابقت دارد نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.استانداردهای صنعتی از این موضوع اطمینان حاصل می کنند که تمامی محصولات در بهترین حالت ممکن برای مشتریان ساخته شوند. 

استاندارد TEMA

یکی از پرکاربردترین استانداردهای صنعتی در سطح جهان توسط موسسه سازندگان مبدل حرارتی آمریکا تدوین شده است. این استاندارد روش ساخت مبدل های حرارتی پوسته و لوله را به کامل‌ترین شکل ممکن توضیح داده است. استانداردهای مکانیکال TEMA برای مبدل های حرارتی پوسته و لوله با قطر داخلی کمتر از ۶۰ اینچ و ماکزیمم فشار طراحی کمتر از ۳ هزار psi توصیه های ساخت دارد و برای سایزهای بزرگتر یک بخش جداگانه به نام بهترین توصیه های عملیاتی ساخت ضمیمه آن شده است.

این استاندارد سه نوع ساختار مبدل حرارتی را متصور می شود:

کلاس B:  برای کاربردهای فرآیندهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاس C : برای کاربردهای تجاری عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاس R : برای نیازها و شرایط بسیار سخت فرایندی نفت  مورد استفاده قرار می گیرد اما از آن می توان برای کاربردهای بزرگتر فرایندی نیز استفاده نمود.

تفاوت ها بین کلاسهای TEMA بسیار مهم می باشد. برای مثال ماهیت کار با تجهیزات پتروشیمی نیاز به ساختار قوی تر و سنگینتری دارد در حالیکه تجهیزات فرایندی شیمیایی با تجهیزات سبک‌تر و استنلس استیل قابل ساخت هستند.

استاندارد asme

یکی دیگر از استانداردهای ساخت مبدل های پوسته و لوله که بسیار در ساخت این نوع مبدل ها اهمیت دارند، توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا طراحی شده است.کد asme viii مربوط به بخش های تحت فشار یک مبدل حرارتی پوسته و لوله میباشد. این بخش از استاندارد asme بیش از سایر بخش‌های آن مورد رجوع است اما بخش های دیگری نظیر V و II نیز استفاده می شود. این دو بخش به ترتیب مربوط به انتخاب متریال و تست های غیر مخرب می باشد. لازم به ذکر است که در کل ۱۱ بخش در استاندارد asme وجود دارد و بسیاری از مبدل های حرارتی و توسط هر دو موسسه asme و TEMA مورد تایید قرار می گیرند. 

استاندارد ped

به دلیل اینکه مبدل های حرارتی قسمت مهمی از تجهیزات بسیاری از صنایع هستند، در تمام دنیا کاربرد دارند.کشورهای متعددی قوانین متنوعی درباره تجهیزات استاندارد مورد نیاز قانونی دارند. در کشور ما ایران نیز استاندارد آی پی اس موردی به همراه استاندارد های نظیر tema و asme  مورد تایید بسیاری از مراجع قانونی می باشد. به همین دلیل سازندگان باید بدانند که مبدل حرارتی در کدام کشور و یا تحت کدام قوانین و استاندارد باید نصب گردد.

 دستورالعمل تجهیزات تحت فشار PED یکی از استاندارد های بین المللی است که در اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. این استاندارد بخش های گسترده ای را پوشش می دهد از جمله بویلرها تا پایپینگ برای مخازن تحت فشار. این استاندارد همچنین برای مبدل های حرارتی پوسته و لوله نیز صحت دارد.

این استاندارد شامل قوانینی در خصوص :

انتخاب متریال

استاندارد های یکپارچه شده

نیازمندیهای ضروری

پایش بازار

و ارزیابی تطابق می باشد. هر کدام از این قوانین اجرایی می‌شوند تا از ایمنی محیط کار و این موضوع که محصولات تولید شده برای عموم مردم ایمن هستند اطمینان حاصل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *