nasimadmin بدون دیدگاه

همه سطوحی که دمای بالاتری نسبت به اشیا و محیط اطرافشان دارند حرارت از دست می دهند. اتلاف حرارت بستگی به فاکتورهای متعددی دارد اما دمای سطح و اندازه آن بسیار تاثیر گذار هستند. معمولا مبدل حرارتی پوسته ولوله به دلیل حجم بالای سیالی که از آن عبور میکند، دارای دمای بدنه بسیار متفاوتی از محیط اطراف است که همین امر موجب اهمیت بالای عایقکاری در مورد آن میگردد. 

نصب عایق حرارتی بر روی یک سطح داغ موجب کاهش دمای سطح خارجی می‌شود. با استفاده از عایق کاری سطح خارجی آن شیئ بیشتر می‌شود اما تاثیر کاهش دمای متعاقب آن بیشتر است و در نتیجه اتلاف حرارت کاهش پیدا می‌کند.

هنگامی که دمای سطح کمتر از محیط اطرافش باشد وضعیت مشابهی اتفاق می‌افتد. در هر دو حالت انرژی از دست می‌رود. این اتلاف های انرژی می‌تواند توسط نصب عایقهای اقتصادی و کاربردی بر روی سطوحی که دمای آن ها به مقدار قابل توجهی متفاوت از محیط است کاهش پیدا کند.

دسته بندی متریال های عایق

سرویس ها یا متریال های عایق ممکن است بر اساس طیف دمایی سرویس دسته بندی شود.

گزینه های متنوعی برای دسته بندی عایق های مکانیکی بر اساس طیف دمایی سرویسی که عایق کاری می شود وجود دارد. به عنوان مثال کلمه کرایوژنیک به معنی تولید سرمای منجمد کننده است اگرچه که این اصطلاح به طور فراگیری به عنوان هم معنی برای بسیاری از کاربردهای دما پایین استفاده می شود. به خوبی تعریف نشده است که در چه نقطه ای در طیف دمایی، انجماد به پایان می‌رسد و کرایوژنیک آغاز می شود.

موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی در آمریکا حوزه کرایوژنیک را بین محدوده دمایی کمتر از منفی ۱۸۰ درجه سانتیگراد در نظر می گیرد. آنها اساس تعریف خود را بر درک این موضوع که نقاط جوشش نرمال گاز های دائمی مانند هلیوم ، هیدروژن ، نیتروژن ،اکسیژن و هوای معمولی زیر منفی ۱۸۰ درجه قرار دارد در حالیکه مبردهای فریون، هیدروژن سولفید و سایر مبرد های رایج نقاط جوش بالاتر از منفی ۱۸۰ درجه دارند.

با در نظرگرفتن این موضوع که ممکن است طیف های متفاوت دمایی در صنایع مختلف برای عایق بندی مدنظر باشد صنعت عایق های حرارتی مکانیکی به طور کلی دسته بندی زیر را مد نظر قرار داده است: 

CategoryDefinition
Cryogenic Applications-50°F and Below
Thermal Applications:
Refrigeration, chill water and below ambient applications-49°F to +75°F
Medium to high temp. applications+76°F to +1200°F
Refractory Applications+1200°F and Above

عایق های حرارتی گرانولار

کلسیم سیلیکات

تعریف  عایق حرارتی کلسیم سیلیکات توسط موسسه astm ، عایق حرارتی که متشکل از متریال پایه سیلیکات کلسیم هیدروس است و معمولاً شامل فیبرهای تقویت کننده می باشد

عایق های لوله و بلوکی شکل در استاندارد astm c ۵۳۳ معرفی شده است. این استاندارد شامل سه نوع طبقه بندی اولیه بر اساس ماکسیمم دما و دانسیته مورد استفاده، 

TypeMaximum Use Temp (°F) and Density
IMax Temp 1200°F, Max Density 15 pcf
IAMax Temp 1200°F, Max Density 22 pcf
IIMax Use Temp 1700°F

این استاندارد دمای کاری را بین ۸۰ درجه فارنهایت تا ۱۷۰۰ درجه فارنهایت محدود می کند. عایق کلسیم سیلیکات لوله به شکل سیلندر های توخالی که از وسط به دو نیمه تقسیم شده‌اند. یا به صورت بخشهایی ازمنحنی هستند. عایقهای لوله معمولاً در طول های ۳۶ اینچی ساخت می شوند و در سایزهای مختلف موجود هستند تا بتوانند متناسب با اغلب سایزهای استاندارد لوله باشند. معمولاً ضخامت این عایق ها از یک اینچ تا سه اینچ در یک لایه متغیر است.

عایق بلوکی کلسیم سیلیکات به صورت مقاطع تخت تهیه میشود که هرکدام طول، عرض و ضخامت های متفاوتی دارند که بسته به نوع استفاده، متغییر می باشد. 

برای عایقکاری شکل های پیچیده تر نظیر ولو یا فیتینگ، باید از شکلها و مقاطع استاندارد استفاده نمود. معمولاً عایق کلسیم سیلیکات با یک لایه محافظ از جنس فلز یا نسوز برای محافظت در مقابل آب و هوا و زیبایی ظاهری پوشیده می شود.

کاربردهای رایج شامل پایپینگ و تجهیزاتی که در دماهای بالای ۲۵۰ درجه فارنهایت کار می کنند،مخازن تحت فشار،مبدل های حرارتی،پایپینگ بخار عایق کاری ولوو فیتینگ ها بویلرها ونت ها و داکت های اگزاست مورد استفاده قرار می گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *