nasimadmin بدون دیدگاه

آرایش مبدل های موازی اغلب زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که سطح #انتقال_حرارت لازم آنقدر بزرگ باشد که با یک پوسته قابل تامین نباشد. این آرایش در مواردی که مبدل به صورت floating-head ( با تیوب باندل جداشدنی ) و یا U شکل است بسیار مورد توجه قرار میگیرد زیرا در #پالایشگاه های مدرن و بزرگ امروزی و دیگر پلنت های شیمیایی، معمولا وزن تیوب باندل ها محدود به 10,000 کیلوگرم است که به طور تقریبی دارای سطح حرارتی 450 تا 5400  فوت مربع می باشد. 

پلنت های بزرگتر مجوز استفاده از تیوب باندل های با وزن ماکزیمم 15 الی 20 تن را نیز می دهند. به دلیل اینکه مبدل های حرارتی با تیوب شیت فیکس، تیوب باندل جداشدنی (removable) ندارند، وزن برای آنها محدودیت به حساب نمی آید و در نتیجه سطح حرارتی در مقیاس های بزرگتر نظیر 2000 مترمربع و حتی بیشتر را می توان از یک پوسته واحد بدست آورد اما تنها محدودیت در اینجا توانایی ساخت و حمل و محدودیت های فیزیکی و ابعادی می باشد.

دلیل دیگری که باعث میشود به آرایش چند پوسته ای موازی روی آوریم این است که بتوانیم کنترل بهتری روی جریان داشته باشیم. زمانیکه بیش از یک جریان عملکردی وجود دارد و در جایی که دبی جریان سیال ( و بار حرارتی )  برای سناریوهای مختلف عملکرد به طور چشمگیری تفاوت دارند، برای جریانهای با دبی های کمتر، سرعت به طرز غیر قابل قبولی کم است و این امر منجر به #رسوبگذاری بیشتر می شود. سرعتهای پایین برای طراحی #مبدل_حرارتی یک عامل نامطلوب است و میتوان آن را در حالتی که سیستم اصطلاحا turndown میشود نیز مشاهده نمود. به منظور حل این مشکل، چندین پوسته با آرایش موازی مورد استفاده قرار میگیرند و یک یا تعداد بیشتری از آنها برای حالتهای سرعت پایین در حالت bypass قرار داده میشوند. سرعتهای پایین در سمت پوسته یا سمت تیوب و یا هردو اتفاق می افتد. با توجه به آزمایشات و شواهد موجود، زمانیکه سیستم turndown می‌شود سرعت هم در سمت پوسته و هم در سمت تیوب کمتر و کمتر شده و رسوب گذاری را افزایش می دهد.

گروه #صنعتی نسیم مبدل، با بیش از 34 سال سابقه فعالیت در حوزه طراحی ، مهندسی و ساخت انواع مبدل های حرارتی، آماده ارایه خدمات #مشاوره_مهندسی به کارفرمایان محترم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *