مبدل های حرارتی shell and tube در کنار مبدلهای حرارتی plate، در صنایع غذایی ، آشامیدنی (نوشابه ، آبمیوه و غیره) و لبنیات مورد استفاده قرار می گیرند که البته هرکدام از این دونوع مبدل با کاربردهای متفاوتی در فرایند، انجام وظیفه می نماید. یکی از کاربردهای متداول این نوع مبدلها، پاستوریزه کردن شیر و خامه و استرلیزه کردن با دماهایی که اغلب بسیار بالا است. این فرآیند به منظور حذف و زدودن میکرو ارگانیزم هایی است که باعث فساد مواد غذایی می گردند.

فرایند انتقال حرارت درصنایع غذایی و لبنی، حتما باید سریع و موثر انجام شود و تا جای ممکن از آسیب رسیدن به مواد مغذی موجود در غذا و نوشیدنی ، جلوگیری شود. این امر باعث میشود که در زمان و مصرف سوخت صرفه جویی قابل توجهی انجام شود.

اغلب مبدل های حرارتی مورد استفاده در صنایع غذایی و لبنی، تماما از جنس استنلس استیل (SS 316 / SS304L)هستند که مقاومت بالایی در مقابل خوردگی دارا می باشد. مبدل حرارتی پوسته و لوله پر کاربردترین مبدل در صنایع مختلف ایران است. اگر یک یا هر دو ماده ای که انتقال حرارت انجام می دهند ، سیال (مایع یا گاز) باشند ، به صورت پیوسته در مبدل جریان پیدا کرده و تبادل حرارت با راندمان بالایی بین آنها صورت می گیرد. این مبدل ها اغلب برای پاستوریزه کردن شیر و سایر نوشیدنی ها استفاده می شوند.

جهت حرکت سیالاتی که با هم تبادل حرارتی می کنند به سه شکل می تواند باشد :۱ . هم جهت۲ . مخالف جهت یکدیگر۳ . متقاطعهر یک از این جریان ها ویژگی های خاص خود را دارد. برای مثال در مبدلی که جریان دو سیال به موازات هم و در یک جهت صورت می گیرد بیشترین تبادل حرارت در ورودی مبدل صورت می گیرد. برای ایجاد جریان مغشوش در سیال و نیز افزایش انتقال حرارت ، اطراف لوله های مبدل حرارتی از پره هایی (تیغه) استفاده می شود که به اصطلاح به آن لوله پره دار یا فین تیوب گفته می شود که دارای تبادل حرارت بسیار مطلوبی هستند.

شرکت نسیم مبدل با بیش از 34 سال سابقه تولید انواع مبدلهای پوسته و لوله shell and tube برای صنایع مختلف کشور از جمله صنایع غذایی، لبنی و دارویی کشور، نامی آشنا در این حوزه می باشد.