نفت و گاز طبیعی بخشی جدا نشدنی از زندگی مدرن امروزی هستند. نفت و گاز ماده خام هزاران محصول زندگی روزمره ما را از وسایل الکترونیکی و پوشاک گرفته تا داروها و شوینده‌های خانگی فراهم می‌کنند.
یکی از اجزای ضروری در فرآوری نفت و گاز مبدل‌های حرارتی هستند. انواع مبدل‌های حرارتی با ظرفیت‌ها، ویژگی‌ها و گریدهای متنوع کاربردهای وسیعی در صنایع نفت و گاز شامل استخراج و پالایش نفت، استخراج، شیرین‌سازی و پالایش گاز، مایع‌سازی گاز برای تولید LNG  و … دارند. قابلیت اطمینان بالا و انتقال حرارت بهینه دو فاکتور بسیار مهم در طراحی و ساخت مبدل‌های حرارتی حوزه نفت و گاز است که در صورت رعایت عملکرد مطمئن و کارآمد مجموعه تولیدی (پالایشگاه نفت، پالایشگاه گاز و … ) را به همراه خواهد داشت.

دو نوع پرکاربرد از مبدل های حرارتی در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی عبارتند از مبدل های پوسته و لوله و مبدل های صفحه ای. این مبدل ها در موارد گوناگون صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی و نیز سایر صنایع به عنوان منتقل کننده گرما از یک سیال به سیال دیگر استفاده می شوند که برخی از آنها عبارتند از :

۱ . تقطیر حلال ها و مخلوط های چند ماده ای۲ . خنک کاری (کولر) و گرمادهی (هیتر) راکتورها و نگهدارنده محصولات۳ . به عنوان کولر هیدروکربن ها۴ . خنک کاری مدارات آب۵ . بازیافت حرارت در فرآیندهای پتروشیمی مانند بازیافت حرارت بنزن۶ . به عنوان کندانسور و اواپراتور۷ . گرمکن گاز طبیعی (قبل یا بعد از انبساط)۸ . گرم کردن سوخت ها برای کاهش ویسکوزیته آنها۹ . تولید آب داغ به عنوان گرمکن آب تغذیه بویلر۱۰ . گرم کننده نفت خام و گاز ترش۱۱ . پیش گرمکن آب ، خنک کاری آن و خنک کاری محصول مایع در فرآیند متانول۱۲ . خنک کاری سدیم هیدروکسید۱۳ . پیش گرمکن نفتا در فرآیند اتیلنو هر بخشی از صنعت پتروشیمی ، نفت و گاز که به انتقال گرما در آن نیاز باشد.معمولا در صنعت پتروشیمی نیازی به گرم کردن مایعات وجود ندارد (به جز موارد خاص) و گرم کردن ممکن است خواص فیزیکی آنها را تغییر دهد. با این حال تعدادی از مایعات و گازها مانند اتیلن ، پروپیلن ، بنزن ، اتان ، پروپان ، بوتان و … نیاز به خنک کاری دارند و مبدل های حرارتی قابلیت خنک کاری و گرما دهی به هر نوع سیالی را دارند.