nasimadmin بدون دیدگاه

معمولاً هنگامی که مبدل های حرارتی در خط قرار می گیرند و آن طور که باید کار نمی کنند فضایی از استرس بر خط تولید حاکم می‌شود. همچنین زمانی که بار حرارتی روی مبدل تغییر می کند و مبدل درست عمل نمی کند، اگر چاه حرارتی یا گیجهای فشار و یا فلومتر وجود نداشته باشد بسیار خطرناک می باشد. به علاوه به شما گفته شده که صدها میلیون تومان در روز به دلیل کاهش تولید ضرر دیده اید پس مشکل باید به سرعت پیدا شده و رفع گردد.

در بسیاری از موارد سیستم باید شات دان شود.

در این مقاله به مواردی می پردازیم که می تواند در پیدا کردن عیوب و همچنین از بین بردن آنها به شما کمک کند مواردی نظیر:

  • اطلاعاتی که باید جمع آوری شود و مواردی که باید به دنبال آنها باشیم
  • اهمیت افت فشارهای محاسباتی و چگونگی آنالیز مشکل به کمک آن ها
  • جریان دو فاز با تاکید بر انتقال حرارت کم به دلیل جریان طبقه ای
  • کارهای انجام شده واقعی از مشکلات و ارورهای طراحی و ساخت به منظور کمک به عیب یابی مبدل حرارتی

در این مقاله تمرکز ما بر مسائل حرارتی می باشد مسائل ناشی از ارتعاشات و نشتی مبدل حرارتی در این مقاله بررسی نمی گردد و می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله مسائل ناشی از نشتی مبدل حرارتی مراجعه بفرمایید.

فاز شماره ۱ : جمع آوری اطلاعات

علاوه بر اطلاعات واضح فرآیندی درباره جریان دما ها و افت فشار ها احتمالاً به نقشه های سازنده مبدل حرارتی هم نیاز خواهید داشت.

احتمالاً شما نیازی به تست های مبدل حرارتی ندارید اما اگر هم نیاز داشته باشید پروسه‌هایی برای این کار وجود دارد.

با استفاده از اطلاعات فرایندی جمع آوری شده باید یکبار محاسبات طراحی حرارتی بر روی نرم افزار کامپیوتری اجرا گردد. نتیجه این اجرا اطلاعات دقیق تری را نسبت به جدول مشخصات استاندارد مبدل حرارتی به شما ارائه می کند. در مورد موارد زیر باید نتیجه اجرا را چک کنید:

آیا هیچ پیغام خطایی درباره مشخصات فیزیکی مبدل مورد استفاده در نرم افزار دیده می شود؟

آیا پیغام خطایی در باره اطلاعات ورودی مشاهده می شود؟

بخشی را که کامنت‌هایی را درباره طراحی آنالیز میکند چک کنید.  

آیا نوع انتقال حرارت درستی در داده های ورودی انتخاب شده است؟

آیا اخطارهای خاصی در طراحی مبدل حرارتی نادیده گرفته شده؟

آیا نکات تجهیزات آب بندی تیوب باندل رعایت شده است؟

اگر مسئله, یخ زدگی یا گرمای بیش از اندازه بوده آیا دماها در شرایط تمیز می توانند مشکل ساز به حساب آیند؟

در بعضی موارد اندازه گیری دما ها در بدنه مبدل حرارتی می تواند کمک کننده باشد. این کار به شناسایی گازهای خارج نشده جریان‌های لایه لایه و یا بای پس سیال کمک می کند. اگر دمای بدنه مبدل خیلی داغ یا خیلی سرد نباشد میتوان آنها را با دست هم تست کرد. 

افت فشار

اندازه گیری افت فشار می تواند کمک بسیار بزرگی در آنالیز مسائل و مشکلات عملیاتی مبدل حرارتی باشد. همچنین اندازه گیری این مقادیریک چک سرانگشتی از نرخ جریان را هم برای ما به ارمغان می آورد. 

اگر مشکل رسوبگذاری وجود داشته باشد، افت فشار در جریانهای تک فاز باید بین مقدار محاسبه شده و مقدار اندازه گیری شده قرار بگیرد.  افت فشار در جریان های دو فاز معمولاً نزدیک به یکدیگر خواهد بود اگر زون بندی شده باشند و الگوهای جریان مد نظر قرار گیرد. 

افت فشار های کمتر از میزان محاسبه شده نشان دهنده بای پس سیال می باشد. افت فشار کم در سمت تیوب به معنی این است که کل جریان وارد تیوب ها نمی شود. 

ممکن است در محلی که پلیت های پاس چنل یا پلیت های پاس  کلگی جدا شونده به تیوب شیت ها می رسند مشکلی به وجود آمده باشد.

تیوب باندل باید بیرون کشیده شود و پلیت های تعیین کننده پاس و گسکت دور تیوب شیت بررسی گردد.

ممکن است مشکل خوردگی یا مسئله‌ای برای گسکت و یا ایراداتی در هنگام تولید وجود داشته باشد. افت فشار در سمت پوسته که کمتر از میزان محاسبه شده باشد، نشان دهنده این است که آب بندی تیوب باندل به درستی انجام نشده است. جریان های بای پس از تیوب باندل، موجب کاهش انتقال حرارت می شود. هر فضای باز در بالا یا پایین تیوب باندل، باید بخشی از جریان متقاطع که توسط seal strip ها بلاک می شود، را داشته باشد.

این امر بخصوص برای ناحیه جریان لایه ای بسیار مهم است. اگر مبدل حرارتی دارای دو پاس باشد جریان سیال احتمالاً از بافل لانگ، در صورتی که جوش داده نشده باشد، دچار بای پس شده است.

بافل های لانگ با آب بندی leaf آب بندی کاملی را ارائه نمی دهند این نوارهای نازک فلزی نمی‌توانند ضربات سیال را تحمل کنند. گاهی اوقات در هنگام ساخت مبدل حرارتی پوسته و لوله این نوارها آسیب می بینند. همچنین ممکن است در هنگام نصب در کارخانه محل استفاده، وقتیکه تیوب باندل در آورده شده و سپس دوباره نصب می شود، دچار آسیب گردد. 

مقادیر زیاد افت فشار ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد: 

  • عدم تخلیه گاز درست
  • رسوب گذاری بسیار زیاد
  • وجود آشغالهای اضافی ناشی از استارت آپ
  • فریز شدن جریان فرایند
  • وجود جریان لخته ای(slug flow) برای جریانهای دوفاز 
  • مشکلات ساخت

عدم وجود تخلیه درست ، معمولاً یکی از اولین علل افت فشار های بالا است که باید ابتدا بررسی گردد این موضوع معمولاً در کندانسورها اتفاق می افتد.

در مقالات بعدی به سایر موارد اشاره شده در بالا خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *