nasimadmin بدون دیدگاه

تعمیرات و نگهداری مبدل حرارتی پوسته و لوله شامل تمیز کردن باندل تیوب های داخلی و تمیز کردن پوسته خارجی می باشد که این امر به صورت پروسه ای چهار مرحله ای و به شرح زیر انجام می شود:

خارج کردن تیوب باندل

انتقال تیوب باندل

تمیز کردن تیوب باندل

جا زدن تیوب باندل

یکی از رایج‌ترین ایرادات در عملکرد مبدل حرارتی رسوب گذاری بیش از حد می باشد. رسوب گذاری به ته نشین شدن رسوبات جامد محلول در سیال داخل لوله که به صورت پوسته پوسته شکل می‌گیرد اطلاق می‌شود. این موضوع به کاهش ضریب انتقال حرارت و در نتیجه عملکرد بدتر مبدل حرارتی میشود.عملیات نگهداری مبدل حرارتی دارای پروسه های زیر می باشد: 

۱- پروسه بیرون کشیدن تیوب باندل

دستگاه بیرون کشنده تیوب باندل یا bundle Puller برای جدا کردن تیوب باندل از پوسته آن انجام می‌پذیرد و نیاز به ماشین آلات مخصوصی به نام Aerial tube bundle extractor وجود دارد که تیوب باندل را در هوا به صورت معلق از داخل پوسته بیرون می کشد. معمولاً این دستگاه ها توسط جرثقیل سقفی قابل حمل هستند و کوچکترین سایز آن ها تا وزن ۵ تن توانایی حمل بار را دارد و وزن خود آن نیز ۱۶۰۰ کیلوگرم می باشد و بزرگترین آنها می‌تواند تا ۱۰۰ تن وزن را تحمل کند و برای تیوب باندل های بزرگ مناسب می باشد. قدرت کشش این دستگاه ها بسته به سایز مبدل حرارتی متفاوت می باشد.

۲- پروسه انتقال تیوب باندل

پروسه انتقال تیوب باندل توسط دو متد متفاوت قابل انجام است که بستگی به ارتفاع محلی که مبدل حرارتی در آنجا قرارداده شده دارد. برای ارتفاع های زیاد انتقال باید ابتدا توسط جرثقیل هایی انجام پذیرد و سپس با استفاده از دستگاههای straddle carrier از محل خارج شود. این دستگاه عمل انتقال تیوب باندل را راحت تر می نماید زیرا دیگر نیازی به جرثقیل های محوری برای تنظیم موقعیت تیوب باندل و گیر نکردن آن به پوسته وجود ندارد. این دستگاه ها قابلیت انتقال بار تا وزن بیستون را دارا می باشد همچنین از قوانین جاده‌ای نیز پیروی می کند.برای ارتفاع های پایین تر بهتر است که تیوب باندل بر روی کامیون قرار داده شود.

۳-پروسه تمیز کاری تیوب باندل

فرایند تمیز کاری تیوب باندل شامل تمیزکاری مکانیکی با استفاده از دستگاه های رسوب زدا با فشار بالا و سپس متدهای تمیزکاری شیمیایی با استفاده از محلول های رسوب زدا انجام می پذیرد. 

۴- فرایند جاگذاری تیوب باندل در داخل پوسته

پس از انجام مراحل تمیز کاری بر روی تیوب باندل ، باید دوباره به داخل پوسته برگردانده شود. این کار باز هم توسط دستگاه‌های aerial bundle extractor انجام می پذیرد. آخرین مرحله جازدن تیوب باندل در داخل پوسته را میتوانید در کلیپ زیر مشاهده فرمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *