nasimadmin بدون دیدگاه

رسوب زدایی توسط دی اسکلر

اسید دی اسکلر به روش های گوناگونی تهیه می گردد . اسید دی اسکلر از پر کاربرد ترین مواد شیمیایی صنعت آب و فاضلاب می باشد. اسید دی اسکلر از ترکیب چندین ماده اولیه تهیه می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. . درواقع کاربرد اصلی اسید دی اسکلر رسوب زدایی و تمیز نمودن سطوح فلزات مختلف است که با توجه به نوع دستگاه و نوع رسوب می بایست از اسید دیسکلر مختلفی استفاده نمود.

در سیستم‌هایی که تبادل حرارت انجام می‌گیرد، معمولا‍ً از آب بعنوان عامل عمده استفاده می‌شود. استفاده از آب که دارای املاح محلول می‌باشد موجب ایجاد رسوب در سطوح تبادل حرارت گردیده و راندمان دستگاه را به شدت کاهش می‌دهد. 

رسوب (Scale) به لایه جامد غیر قابل حل در آب گفته می شود که بر روی سطوح و لوله های تاسیسات سرمایش و گرمایش ، دیگ بخار و…  ته نشین شده و به مرور زمان لوله ها و مجاری عبور آب را مسدود کرده و سبب افزایش مصرف در انرژی و آسیب به تاسیسات می گردد. از نظر شیمیایی رسوب ترکیبی از نمک های کلسيم(CaCO3) و منیزیم(MgCO3) است که پس از واکنش با اسید دی اسکلر به محلولی نمکی و قابل حل در آب تبدیل می شود که به راحتی قابل شستشو بوده و آسیبی به لوله ها و فلزات نمی رساند.

رسوبات تشکیل شده  باعث بروز مشکلات عدیده ای در تاسیساتی که به نوعی در تماس با آب می شوند که به منظور مقابله با این مشکل از اسید های تحت عنوان اسید های دی اسکلر استفاده می شود.

رسوب زدایی و احیاء مبدل های حرارتی به وسیله امواج التراسونیک

تمیز کردن مبدل های حرارتی آلوده اغلب چالش بزرگی برای صنایع مختلف از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بوده است. با وجود تمامی تلاش های صورت گرفته در طراحی فرآیند ها و سخت افزارها برای به حداقل رساندن رسوبات در مبدل های حرارتی ، همواره بدلیل سطوح پیچیده داخلی این مبدل ها نیاز به تمیز کردن و بازگرداندن آنها به راندمان کاری مطلوب مورد نیاز است. در حال حاضر از روش شستشوی شیمیایی و یا پاششی جهت احیا مبدل ها استفاده میشود که در روش شستشوی شیمیایی همواره نیاز به درک دقیق از خواص رسوبات می باشد و در انتها پروسه نیز ممکن است سطوح پیچیده مبدل به طور کامل تمیز نگردد ؛ روش نا کار آمد دیگر پاشش آب با فشار بالا است که علاوه بر آنکه تضمینی برای احیای صد در صدی مبدل ها ارائه نمی کند، نیازمند زمان و نیروی انسانی بسیار بالا و استفاده از حجم بسیار زیادی از آب می باشد. در حالیکه شستشوی قطعات صنعتی به روش حمام التراسونیک بیش از چندین دهه است که مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مقاله بررسی جزئیات فرآیند تمیز کاری با کمک امواج التراسونیک و استفاده از این تجهیزات در مقیاس بزرگ و ارائه مثال ها و نتایج آزمایشات انجام شده بر روی آن است. تست های به عمل آماده تا کنون روی رنج و سیعی از مبدل های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی با آلودگی های متفاوت که با روش های مرسوم، پاکسازی آنها ناکار آمد بوده، انجام گرفته است . به طوریکه نتایج این آزمایش ها نشان می دهد ترکیبی از امواج التراسونیک و محلول های شیمیایی ، روش جایگزین سریع، ایمن موثر و سازگار با محیط زیست را در مقایسه با روش های سنتی ارائه می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *