nasimadmin بدون دیدگاه

همانند همه تجهیزات، مبدل های حرارتی پوسته و لوله نیز دچار مشکلات عملکردی در طی عمر کاری خود می شوند.نشتی ها می توانند در سیستم های مبدل حرارتی رخ بدهند اما مشکل زمانی جدی می شود که محصول نهایی شما دچار آلودگی‌های ناشی از نشتی شود.

در این مقاله به پنج مورد از رایج ترین مشکلات مبدل حرارتی نصب شده و درحال کار و روش‌های جلوگیری از آن می پردازیم.

۱- نشتی ناشی از سرویس ضعیف

معمولاً مبدل های حرارتی پوسته و لوله در فاصله ۶۰۰۰ ساعت عملکرد یا حدود ۲ سال عملکرد، باید مورد سرویس قرار بگیرند. این سرویس باید به صورت منظم در این بازی زمانی انجام شود و حتماً باید توسط یک مهندس خدمات تایید صلاحیت شده انجام پذیرد.

استفاده از مهندسین خدمات آموزش دیده، از اشتباهات ناشی از سرویس نظیر جایگزینی نادرست گسکت‌های قدیمی که می تواند موجب نشتی شود ، جلوگیری می‌کند.

۲- نشتی به دلیل استفاده از گسکت های نادرست

مبدل های حرارتی مورد استفاده در صنایع غذایی تعداد زیادی گسکت ویا اورینگ دارند. انواع مختلف این نوع گسکت ها برای جاهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند اما ممکن است شبیه به یکدیگر به نظر بیایند. 

برخی از این گسکت ها برای مقاومت در برابر دماهای بالا ساخته شده اند و برخی از آنها نیز تحمل دماهای زیاد را ندارند. مهم است که از گسکتهای اورجینال با کیفیت الاستیسیته مناسب و همچنین با استانداردهای لازم استفاده گردد.

۳-نشتی ناشی از خوردگی

اگرچه این مشکل تقریباً غیر رایج است اما ممکن است اتفاق بیفتد و هنگامی که اتفاق بیفتد می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای کارکرد سیستم به وجود بیاورد.برای کاربرد های صنایع غذایی و نوشیدنی ای که از نمک استفاده نمی کنند یک مبدل حرارتی که از استنلس استیل ۳۱۶ گرید بالا ساخته شده است می تواند کافی باشد اما باید این موضوع را مدنظر داشت که ممکن است در آینده همان مبدل حرارتی را برای انجام پروسس محصولاتی استفاده کرد که میزان مشخصی از غلظت نمک را دارند. 

محلول نمکی می تواند به این نوع از مبدل استنلس استیل حمله کرده و به خصوص در نواحی که غلظت آن زیادتر است و در دمای بالاتری قرار دارد آسیب بیشتری به سیستم وارد نماید.

اگر در داخل مبدل سوراخ هایی ایجاد شود و محصول ورودی به داخل پوسته با محصول خروجی از داخل آن ترکیب شود دردسرهای بزرگی به همراه خواهد داشت. در صورتی که شما نیاز به برنامه‌ریزی برای تغییر فرایند از محلول های غیر نمکی به معلول های نمکی دارید لازم است که سازنده مبدل حرارتی را در مورد برنامه ریزی های خود مطلع نمایید تا بتوانند با استفاده از آلیاژی از استنلس استیل که شامل مقادیر بالاتری از مولیبدن است مقاومت مبدل حرارتی را در مقابل محلولهای نمکی بالاتر ببرد.

۴- آلودگی به دلیل تمیزکاری ضعیف

تمیز کاری دقیق بر اساس دستورالعمل های موجود استریل بودن مبدل حرارتی را تضمین می کند. در صورتی که در مجموعه شما محلول های شوینده و یا تمیز کننده های قوی وجود دارد که خوب کار می‌کنند بهتر است که آنها را تغییر ندهید. ممکن است با تغییر محلول شوینده و یا کاهش زمان های تمیزکاری بتوانید مقداری پول حفظ کنید اما ممکن است تمیزکاری شما کارهای لازم را نداشته باشد و منجر به تشکیل رسوب هایی در داخل مبدل شود. این بدین معناست که باکتری های ناخواسته ای می توانند در داخل این شیار و حفره رشد کنند و در نهایت شما این تجهیزات را به خوبی استرلیزه نکرده‌اید. همچنین اگر تمیزکاری در فواصل معینی تکرار نشود و انجام نگردد، ممکن است به مشکلاتی برخورد کنید.

به همین منظور جهت جلوگیری از مشکلات تمیزکاری مبدل حرارتی ، باید همیشه مطابق برنامه پیشنهادی سازنده برای انجام تمیزکاری در محل صورت پذیرد.

۵- افت فشار بسیار زیاد است

عوامل زیادی در افت فشار موثر هستند. ممکن است یکی از متریال ها نظیر مشتقات نشاسته ، با محصولات تأمین کننده های دیگر جایگزین شده باشد و ویسکوزیته محصولات تغییر کرده باشد. در این صورت باید از سازنده مبدل حرارتی در مورد راه حل برای این موضوع سوال نمایید تا آنها راه حل جایگزینی را برای این سیال با ویسکوزیته بالاتر پیشنهاد دهند.

در هنگام انتخاب مبدل حرارتی پوسته و لوله ، دانستن مشخصات فیزیکی دقیق محصولات، بسیار برای سازنده حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *